fbpx

שמחה שלא מהעולם הזה| פרק מהספר להיות בשמחה מאת רן ובר

הרבה מהסבל שאנו עוברים קשור לחוסר הבנה לגבי מקור השמחה האמיתי. אנחנו מחפשים בחוץ משהו שבעצם נמצא ואמור להתגלות בפנים.

כשאנו מדברים על הכנסת שמחה לחיינו, נשאלת השאלה האם השמחה אמורה להגיע מבפנים, כתוצאה של עבודת מידות או זיכוך בנפש פנימה, או שהיא אמורה להיות חיצונית, כלומר מושפעת מגורמים חיצוניים המעניקים לי שמחה כשהם נוכחים או להפך כשאינם נוכחים. אנו נוטים להרגיש שמחה ממילוי של חסרון כמו חתונה או ברית מילה ועצב מחסרון שנוצר כמו אובדן של אדם יקר או להבדיל מקור הכנסה וכדומה.

אם השמחה תלויה בגורמים חיצוניים ומקריים, פירוש הדבר הוא שהאדם נידון לדיכאון ולתחושת חיסרון אינסופית, לרדיפה בלתי פוסקת אחר חסרונות גשמיים כמו פרנסה, זוגיות, ילדים או תענוגות. אולם האם השמחה אמורה באמת להגיע מבחוץ? האם יש משהו מחוץ לנו שבאמת ישמח אותנו באופן תמידי, או שמא כל השמחות הן חלקיות וזמניות? איך בונים מהלך של שמחה תמידית?

ובאמת מגלים לנו גדולי החסידות שהשמחה לא מגיעה מהעולם הזה, שנקרא בשפתם ״עולם העשייה״. השמחה האמיתית מגיעה מהעולמות העליונים, ובפרט מעולם הבינה, הוא הנקרא עולם הבא או ״עלמא דאתי״.

כך כתב רבי לוי יצחק מברדיטשוב, ״סניגורם של ישראל״:

״כי כן בינה, אם הבנים, נקרא עולם העונג… ונקראת אם הבנים שמחה. ונמצא צריך להיות שבני ישראל צריך להיות להם שמחה משמחה ותענוג מתענוג, דהיינו שיהיה לו שמחה במה שהקדוש ברוך הוא שמח במעשיהם הטובים של ישראל… ״ (קדושת לוי, קדושה שלישית, פורים)

השמחה מגיעה ממקום הרבה יותר גבוה ופנימי מהעולם הזה. היא מגיעה מעולם הבינה שנקרא גם ״אם הבנים שמחה״. הבינה, ביחד עם ספירת החכמה, מהוות את “המוחין”. באופן מפתיע, השמחה האמיתית מגיעה דווקא מהמוחין, מהשכלים הגבוהים ולא מהלב. מהמוח יכולה השמחה לרדת אל הלב, וממנו לפרוץ החוצה אל האברים ולסחוף את האדם במחול של שמחה, אבל מקורה הוא ״למעלה״.

בהקבלה הנפשית בין העולמות שעליהם מדברים המקובלים לבין הנפש שלנו, אפשר לומר שככל שהעולם גבוה יותר ורוחני יותר, כך התפישה שלו היא ״פנימית״ יותר. אפשר להסתכל על הדברים דרך הציר של חוץ-פנים, או של למעלה-למטה: אם את השמחה בעולם העשייה אני מצפה לקבל מבחוץ, אז את השמחה בעולם הבינה אני אמור לקבל מבפנים, ואם את השמחה בעולם העשייה אני מצפה לקבל מלמטה, מדברים גשמיים, אז את השמחה בעולם הבינה אני אמור לקבל מלמעלה, מדברים רוחניים. ככל שאני מבין שאני בעצם רוצה להתעלות ולהתחבר לשמחה היותר גבוהה, אני מבין שעלי לחפש שמחה בפנים ולא בחוץ. זה בסדר לקבל שמחה מבחוץ, ועוד נדבר על עצות מעשיות של רבי נחמן איך לשמוח גם מהדברים הפשוטים והקטנים ביותר, אבל המהלך הוא להבין שהחיבור העמוק יוביל לשמחה עמוקה וארוכת טווח יותר.

אבל מה אם יש בתוכי רגשות לא טובים? זה לא רק שהמציאות החיצונית שלי לא משמחת, יכול להיות שגם בפנימיותי אני מרגיש רגשות קשים ולא משמחים בכלל… כאן המקום להסביר שגם הרגשות שלנו הם יחסית חיצוניים. כמו בובת ״בבושקה״ רוסית שנראית כמקשה אחת, וכשמפרקים שכבה אחת מתגלה אחת קטנה יותר וכן הלאה, כך תמיד אפשר להסיר שכבה ולהגיע לשכבה פנימית יותר. יש משהו עמוק יותר מהרגשות שלי, שמחה שמגיעה ממקום פנימי יותר בנפש. יחסית לפנימיות שלי, גם הרגשות הם דבר בא והולך. אדם יכול אפילו להרגיש כאב וצער, ובעומק עדיין להיות מחובר לשמחה. כמובן שיש להגיע לכך בשלבים, ואנחנו מנסים להתחיל מדברים פשוטים, אבל חשוב להבין מההתחלה שהשמחה שלנו קיימת בתוכנו – ״נתת שמחה בלבי״ (תהלים ד, ח). השמחה כבר נמצאת עמוק בתוכנו והעבודה שלנו היא לגלות אותה.

העולמות הרוחניים קיימים במקביל, וזו הבחירה שלנו למה להתחבר. כשאדם ממש רעב והדבר היחיד שיש לו בבית הוא תפוצ׳יפס, כנראה שזה מה שהוא יאכל, אבל אדם שמבסס את התפריט השבועי שלו על תפוצ׳יפס יהיה בבעיה. אני רוצה להתחבר לשמחה פנימית יותר, אני רוצה להבין ולקבל שהשמחה קשורה לא רק למה שקורה לי מבחוץ. זו עבודת חיים שמתחילה בהבנה שהכל כבר קיים בתוכנו, ואנחנו צריכים באומץ לקלף את השכבות החיצוניות, ולהגיע בסופו של דבר לשמחה הפנימית האמיתית.

**

השמחה מגיעה ממקום הרבה יותר גבוה. היא מגיעה מעולם הבינה שנקרא גם ״אם הבנים שמחה״.

לעדכונים ותכנים נוספים:

  • מבצע!
  • מבצע!
    ספרים דיגיטליים

    חמישה ספרים דיגיטליים

    130.00 Add to cart +
  • מבצע!

למבצעים/עדכונים ותוכן טוב:

Open chat
1
צריך עזרה? נשמח לעזור - לחצו כאן..
שלום!
אפשר לעזור?
עגלת הקניות שלי
העגלה שלך ריקה.

Looks like you haven't made a choice yet.

דילוג לתוכן
%d בלוגרים אהבו את זה: